Thema's | FINANCIERING VAN DE TRANSITIE
Context
In 2015 hebben de regeringen van de wereld het Klimaatakkoord van Parijs en de 2030 Agenda voor duurzame ontwikkeling aangenomen. De verbintenissen om klimaatverandering tot onder 2°C te beperken en om de 17 SDGs (= duurzame ontwikkelingsdoelen) uit te voeren kunnen niet uitgevoerd worden zolang de financiële stromen niet gelijklopen met de nodige acties.
Het laatste verslag van het Intergouvernementeel Panel inzake Klimaatverandering (IPCC) van 6 oktober 2018 stelt bijvoorbeeld dat er snelle transformaties nodig zijn, niet te vergelijken met wat eerder al gebeurde. Doel moet zijn om tot 2035 2,5% van het mondiale BBP in het energiesysteem te investeren. Er komen steeds meer initiatieven op alle niveaus om publieke en privéfinanciering ten dienste van duurzame ontwikkeling en van de strijd tegen klimaatverandering te stellen.
Als gevolg van de aanbevelingen van de Task Force on Climate-related Disclosures (TCFD) van de Raad voor Financiële Stabiliteit (FSB) van de G20 in juni 2017, houdt dit ook in dat de verschillende types van risico op financiële instabiliteit door onder meer klimaatverandering, in rekening moeten worden gebracht.
Op Europees niveau voorziet het Actieplan Financing Sustainable Growth van de Europese Commissie van 8 maart 2018 in de integratie van duurzaamheid in risicobeheersing, maar ook in de bevordering van transparantie en van een langetermijnvisie in economische en financiële activiteiten. Om de klimaat- en energiedoelstellingen van 2030 te bereiken, gaat het in Europa concreet om het tekort aan financiering ten belope van 180 miljard euro per jaar te dekken.
In België werken de FOD Financiën, de Nationale Bank en de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) al actief rond deze vragen. De Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling draagt bij aan het debat door vertegenwoordigers en toezichthouders van de financiële sector en van de institutionele investeerders bij het werk van zijn leden te betrekken.
Wat doet de FRDO?
Adviezen
- (2018) Advies over het nationaal pact voor strategische investeringen en de financiering van de transitie naar een koolstofvrije economie
- (2017) Advies over de financiering van de energetische renovatie van gebouwen gebruikt voor de publieke diensten
Conferenties en seminaries
- (2018) Welke definitie van « groen » voor de financiering van de transitie in België ?
- (2018) Meer geld voor minder koolstof IV
- (2018) Meer geld voor minder koolstof III
- (2017) Meer geld voor minder koolstof II
- (2017) Meer geld voor minder koolstof I
- (2017) Investeringen en overheidsschuld
- (2017) Jaarforum : Schakel naar een hogere energieversnelling
Achtergrondinformatie
- (09/2019) Euractiv – Third of EU financial secrecy comes from inside its borders, report finds
- (09/2018) Euractiv – Greenpeace study throws light on Europe’s hidden energy subsidies
- (07/2018) NBB – Financial Stability Report 2018
- (04/2018) EC legislative proposals on Sustainable Finance (24 May 2018)
- (03/2018) EC Action Plan : Financing Sustainable Growth
- (01/2018) Final report of the EU High Level Expert Group on Sustainable Finance
- (01/2018) Roman Curia - Oeconomicae et pecuniariae quaestiones. Considerations for an Ethical Discernment Regarding Some Aspects of the Present Economic-Financial System
- (10/2017) The Money Project – All of the World’s Money and Markets in One Visualization
- (09/2017) NBB-FSMA – Report on Asset Management and Shadow Banking
- (09/2017) NBB – Sustainable and Green Finance: Exploring new Markets
- (05/2017) Stern/Stiglitz Report of the High-Level Commission on Carbon Prices